Jak vybírat skútr a vybrat PCX

Leave a Comment
Vybrat cokoliv dobře není samo s sebou. Natož vybrat dobře skútr! Základní rady a poučení najdeš v článku Jak dobře koupit skútr na Scootland. I když text nebude z nejaktuálnějších, pomůže ti udělat si celkem jasno. Situaci ulehčuje, že skútr si zpravidla pořizuješ jako užitkovou věc. Nehoníš s ním ego jako třeba s motorkou. Ale na druhou stranu kolik se dá nadělat třeba jen kolem blbých ponožek? ;-)


Já záhy dospěl k jasnému zadání:

  • Čínu nechceš! - podle zkušeností vyčtených i z doslechu jsem variantu čínského skútru brzo zavrhl. Hodně mě v tom utvrdily Alanovy zkušenosti sepsané na blogu Skútry, modely a domácí CNC stroje a recenze na Motorkáři.cz, třeba Maxon Ardour custom uživatele fundriver. Také mě děsí, jak se v inzerátech zcela samozřejmě k číňanům nabízí bedna náhradních dílů se seznamem, co všechno už muselo být vyměněno. Au au.
  • Cena kolem 20.000,- Kč - přeci jen si nejsem jistý, jak dlouho se mě skútrařina bude držet, tak proč do toho vrážet moc?
  • Ojetý - ojetina vyplynula logicky z předchozích dvou bodů. Nová čína by se sice limitu blížila, ale čínu přeci nechceš.
  • Piaggio/Vespa - skútr je třeba mít jednoznačně italské provenience! Jinak to snad ani není skútr. No ne? Každopádně pro skútry i motorky neplatí stejná pravidla co pro auta. Itálie je tady dobrá, nejlepší.
  • 125 ccm - když už, tak ať to jede. No, ono ne že by padesátka nebo stovka nejela vůbec, ale když už by to mohlo být, tak stopětadvacítku, když už mi to papíry dovolí.
  • Z okolí - aby se na to dalo zajet podívat, přece. Fotka jako dobrá, ale...

Navíc je určitě lepší upřednostnit větší kola, větší úložný prostor pod sedlem, čtyřtakt před dvoutaktem, vstřikování před karburátorem u nových motorů, karburátor před vstřikováním u starých motorů, elektrický startér... No, to už si musíš uspořádat sám.

Pokud máš "áčko", nemusíš se samozřejmě omezovat kubatůrou. Teorie praví, že ojeté stopětadvacítky jsou zbytečně drahé právě kvůli zájmu "béčkařů". 150 ccm verze stejného skútru pak může být i levnější.

Další teorie tvrdí, že se markantně liší podzimní a jarní ceny. No, nemyslím si. Spíš jde o poměr nabídky a poptávky. A sychravý podzim nechává asi větší prostor pro smlouvání.

Po nedlouhém průzkumu, kde nejlíp vybírat, jsem se ustálil na několika "zdrojích":

Další informace můžeš lovit třeba na SKUTRPORTAL.cz a SKUTRFORUM.cz.



Vysnil jsem si Piaggio XEvo 125 nebo (už teď posun!) Yamaha X-max 125. Sledováním vztahů mezi cenou, značkou a stářím jsem ale postupně zadání upravoval, až jsem dospěl k bodům:

  • Čínu pořád nechceš!
  • Cena kolem 40.000,- Kč - cena ojetých motorek obecně neklesá se stářím tak prudce jako u ojetých aut. To bylo trochu rozčarování. A do původního limitu by se vešla jen dost stará "rachotina". Já chci jezdit, ne se s tím párat v garáži. Navíc ani garáž nemám.
  • Ojetý - ojetý, ale ne starý. Jen pár let. Ona taky technologie jde do předu...
  • Derbi, Honda, Yamaha, Suzuki?Piaggio/Vespa asi ne, na to nemám, Peugeot taky ne... Co že to pořídil Alan? Honda PCX 125? Nevypadá špatně...
  • 125 ccm - to určitě. Padesátka jen když by to byla nabídka, co se neodmítá.
  • Z okolí - určitě je to třeba vidět. Ona i bouraná motorka na fotce může vypadat ok.

Další konkretizování představ už celkem rychle zaostřilo výběr na stroje Honda SH 125 a Honda PCX 125. Pak už stačila jen zajímavá (i když zase ještě víc nad limit, ale co už?) nabídka a - je to - tradá! - Honda PCX 125!


PCX je totiž nejvíc! To chceš! :-) 125 ccm s maximálkou 94 km (na tachecu 100!) je pro začátek tak akorát. PCX se snadno ovládá, poslouchá na slovo (teď jen vědět ta správná slova, že?), startuje na brnknutí... Dost se mi infantilně líbí "motorková" řidítka místo na skútrech běžných plastových útvarů (Cože? Ego?) a jako technická vychytávka stop-start systém (nejspíš si ho sice vypneš...) a komplet LED světla (model 2014-2015).

A navíc - evropská Honda PCX je taky Italka. :-P


Více o PCX:



pondělí 8. února 2016